مشاوران روگا

ساخت وبلاگ

بعد از طلاق با کودکان طلاق چگونه رفتار کنیم؟

 

برخی زوج ها بعد از ازدواج نمی توانند به صورت بالغانه رفتار کرده و امکان دارد در کشمکش های زندگی راه حل جدایی را انتخاب کنند. از آنجایی که جدایی می تواند راه حل ساده ای به نظر برسد ولی همواره روانشناسان خانواده طلاق را به عنوان آخرین راه معرفی می کنند. دلیل ای اتفاق اثرات بسیار مخرب آن بر روی افراد و اطرافیان فرزندان طلاق است.

 

والیدن قبل از بچه دار شدن باید بسیاری از رفتار های خود را بهتر کنند و یکدیگر را بیشتر بشناسند تا هم بتوانند زندگی بهتر داشته باشند و هم بتوانند فرزندان را به شیوه مناسبی تربیت کنند . بعد از تولد فرزند اگر باز هم مشاجره ها ادامه داشت و سبک زندگی  2 نفر هیچ تغییری مشاهده نشد طلاق در سنین کودکی فرزند و زمانی که هنوز درک درستی از دنیای پیرامون ندارد 0 تا 3 سالگی می تواند راهکار باشد. البته هر چند می دانیم که بعد از طلاق والدین فرزند باید با یکی از آنها زندگی کند و از نعمت داشتن پدر یا مادر محروم می شود . نبودن یکی از اعضای اصلی خانواده می تواند تاثیر بسیار مخربی بر شخصیت او ، خصوصیات کودکان طلاق  و نحوه تربیت کودک داشته باشد. گاها نبود پدر ممکن است ایجاد عقده های مالی و حمایتی در کودک و نبود مادر سبب ایجاد عقده های عاطفی در او شود .

 

مشکلات فرزندان طلاق

 

بعد از طلاق گرفتن روش مدارا با کودکان طلاق بسیار متفاوت است و باسد به گونه ای رفتار کرد که نبودن یکی از والدین برای او به صورت یک مسئله مهم تکرار نشود.

 

بچه های طلاق در بزرگسالی

 

نوجوانانی که پدر ندارند نیاز مند حمایت بیشتر هستن هر چند ممکن است به دلیل عقده های دوران کودکی کاملا این موضوع را نفی کنند . نداشتن مادر در نوجوانان سبب کمبود حمایت های عاطفی می شود .

در بسیاری از موارد مشورت با یک مشاور متخصص و روانشناس کودکان طلاق  میتواند راهکار های مناسبی را به خانواده ها و اطرافیان کودکان طلاق بدهد. ای مشاوره می تواند به صورت مشاوره غیر حضوری از طریق مشاوره تلفنی با یک روان شناس متخصص کودک مطرح شده و در صورت حاد  بودن موضوع این مطلب به صورت حضوری در میان گذاشته شود .

مشاوران روگا...
ما را در سایت مشاوران روگا دنبال می کنید

برچسب : کودک طلاق,كودك طلاق,کودکان طلاق,کودکان طلاق در ایران,کودکان طلاق pdf,روانشناسی کودک طلاق,تربیت کودک طلاق,کودک و طلاق,کودک و طلاق والدین,كودك و طلاق, نویسنده : مشاوران روگا moshaveranroga بازدید : 314 تاريخ : 29 مهر 1396 ساعت: 16:50

اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی در کودکان چیست؟

 

اختلال‌ بیش‌ فعالی‌ که‌ در اغلب‌ موارد با نقص‌ توجه‌ همراه‌ است، معمولاً در دوران‌ کودکی‌ بروز می‌ کند.

 

 

مشکل بسیاری از کودکان و البته نگرانی بسیاری از والدین فعالیت بیش از حد و عدم توانایی تمرکز در کودکان است . اما ایا اگر فرزندمان این علائم را داشت نشان دهنده این اشت که اختلال بیش فعالی دارد؟

 

 

 

کودک بیش فعال

 

کودکان‌ بیش ‌فعال‌ بسیار پرتحرک اند و نمی ‌توانند یک جا آرام‌ بنشینند. آنها اضافه‌ بر ناآرامی‌ بسیار زیاد، نوعی‌ اضطرار و اجبار برای‌ خرابکاری‌ نیز دارند.هر چند این کار ها را بدون قصد انجام می دهند .

 

 

 آنان‌ اشیا را می‌ شکنند یا پرتاب‌ می‌ کنند. به دیگران ممکن است توهین کنند و همچنین‌ کنجکاوی‌ بسیار از خود نشان‌ می‌ دهند. کارهای‌ خطرناک‌ را دوست‌ دارند و ابداً احساس‌ خطر نمی ‌کنند. بنابراین‌ رفتارهایی‌ بی ‌مهابا از آنها سرمی ‌زند. برخی‌ از بزرگسالان‌ آنها را افرادی‌ بی ‌باک‌ و شجاع‌ تصور می ‌کنند؛ در حالی‌ که‌ این‌ رفتارهای‌ بی‌ مهابا نشانگر این‌ واقعیت‌ است‌ که‌ احساس‌ خطر واقعی - که‌ یک‌ احساس‌ طبیعی‌ است‌ و بایستی‌ در کودکان‌ وجود داشته‌ باشد - در این‌ بچه‌ ها وجود ندارد و یا به آن توجهی نمی کنند . بازی‌ های‌ خطرناک‌ را دوست دارند و علاقه‌ به‌ وسایلی‌ چون‌ کارد و چاقو و وسایل خطرناک نشانه‌ های‌ دیگری‌ از گرایش‌ها و رفتارهای‌ غیرطبیعی‌ این‌ بچه‌ هاست.

 

 

 

تشخیص اختلال بیشفعالی

 

تشخیص‌ اختلال‌ بیش فعالی در سنین‌ زیر پنج‌ سال‌ قدری‌ مشکل‌ است زیرا امکان‌ دارد با رفتارهای‌ طبیعی‌ و شیطنت ‌آمیز کودکان‌ اشتباه‌ گرفته‌ شود. با این ‌حال، متخصصان‌ می‌ توانند این‌ اختلال‌ را تشخیص‌ دهند و پیش‌ بینی‌های‌ لازم‌ را به‌ عمل‌ آورند . چنانچه‌ این‌ بچه‌ها در سنین‌ کودکی‌ معالجه‌ نشوند، در دوره‌ نوجوانی‌ احتمال‌ این ‌که‌ رفتارهای‌ ضداجتماعی‌ داشته‌ باشند و یا دست به کار های خطرناک خواهند زد  و نیز حالات‌ افسردگی‌  در آنها به‌ وجود می آید .

 

مشاوره

 

 بنابراین‌ به‌ والدین‌ توصیه‌ می ‌شود که‌ حتماً در دوران‌ کودکی‌ برای‌ معالجه‌ این‌ کودکان‌ اقدام‌ کنند. میتوانند با مشاوران کودک و نوجوان و متخصصصان روانشناس کودک و نوجوان مشاوره بگیرند. میتوان این مشاوره در ابتدا به صورت غیر حضوری مانند مشاوره تلفنی باشد و در صورت حاد بودن موضوع مشاوره به صورت حضوری با مشاور متخصص روان شناس صورت گیرد .

 

 

 

 

 

 

مشاوران روگا...
ما را در سایت مشاوران روگا دنبال می کنید

برچسب : بیش فعالی,بیش فعالی در کودکان,بیش فعالی بزرگسالان,بیش فعالی چیست,بیش فعالی در کودکان چیست؟,بیش فعالی کودکان,بیش فعالی در نوزادان, نویسنده : مشاوران روگا moshaveranroga بازدید : 367 تاريخ : 28 مهر 1396 ساعت: 13:21

درمان کودک خجالتی

 

خجالت کشیدن کودک یک نوع رفتار کودک است . این رفتار برخلاف تصور بسیاری یک عیب یا نقص نیست . خجالتی بودن کودک به راحتی با تشویق و تربیت والدین قابل برطرف شدن است . در برخی از فرهنگ ها کمرویی و خجالتی بودن کودک ستایش نیز میشود و والدین به صورت ناخودآگاه یا خودآگاه  فرزند خود را خجالتی تربیت می کنند . بسیاری از این والدین سر و صدا کردن و شیطنت کودک را ناپسند و بی ادبی می پندارند و به جای داشتن کودک مودب او را خجالتی تربیت می کنند.

خجالت چیست ؟

 از نظر علمی احساس خجالت، یك واكنش طبیعی نسبت به افراد یا محیط‌های جدید است كه در حقیقت تركیبی از حس ترس و كنجكاوی را در خود دارد. به طور مثال شیرخواران و نوزادان یه صورت غریزی با دیدن غریبه‌ها روی‌شان را برمی‌گردانند یا گریه می کنند . این واکنش علاوه بر اینکه سبب گرفتن توجه از والدین می شود در راستای بقای کودک و در امان ماندن از خطر نیز بسیار حیاتی است.

 

نشانه های کودک خجالتی

 

رفتارهایی مانند زیر را اغلب مشاهده می کنیم:

 

خجالتی بودن كودكان بین1 تا 3 ساله  به این صورت است که به زمین نگاه می‌كنند و به پدر یا مادرشان می‌چسبند و حتی ممكن است در این شرایط به مكیدن انگشت شست بپردازند که این خود نشانه ای ازخجالتی بودن کودک است .برای درمان خجالتی بودن کودک 2 ساله میتوان او را به ارتباط با دیگران و جدا شدن از والدین و داشتن استقلال تشویق کرد.

 اما بیشتر بچه‌ها قبل از 3 سالگی به راحتی با همه ارتباط برقرار می‌كنند و به‌نظر بسیار اجتماعی می‌آیند و کودکان منزوی نیستند اما بعد از این سن، ترس بیشتر كودكان از غریبه‌ها شروع می‌شود و آن‌هاحس خجالت و شرمندگی را یاد می‌گیرند.

 

 برای درمان کودکان میتوان از مشاوران روانشناسیکودک و نوجوان از طریق مشاوره تلفنی و حضوری استفاده کرد.

مشاوران روگا...
ما را در سایت مشاوران روگا دنبال می کنید

برچسب : خجالت کودکان,خجالت کودک,خجالت کودکان سه ساله,خجالت کودک سه ساله,خجالت کودکی,خجالت کودک دو ساله,خجالت در کودکان,درمان خجالت کودکان,رفع خجالت کودکان,خجالت کشیدن کودک, نویسنده : مشاوران روگا moshaveranroga بازدید : 294 تاريخ : 26 مهر 1396 ساعت: 15:8

تشخیص بیش فعالی در کودکان و نوجوانان

 

علل بیش فعالی در کودکان و نوجوانان

 

خصوصیات کودکان بیش فعال چیست ؟

 

بیش فعالی از چه سنی شروع میشود

 

ایا درمانی برای بیش فعالان وجود دارد؟

 

نگرانیهای والدین کودکان بیش فعال

 

:تنها گذاشتن این کودکان در خانه یکی ازنگرانیهااست با وجود خطراتی که انها را تهدید میکند بخصوص سرک کشیدن انها در محیط اشپزخانه و بوجود امدن حوادث درد ناکی که کم و بیش در مورد انها در اخبار حوادث و سایر شبکه های  اجتماعی دیده و شنیده ایم .

نگرانی بعدی والدین حضور در مهمانیهاست که با وجود شیطنت کودکان و مشکلاتی که برای صاحب خانه و سایر مهمانها ایجاد میکنند شب مهمانی را برای والدین بسیار سخت میکنند از انجایی که کودکان بیش فعال سعی در جلب توجه هم دارند انرژی زیادی را از والدین میگیرند . کودک بیش فعال با دست و پای خود زیاد بازی میکند و به اصطلاح در جای خود میلولد ، همین مسئله در محیطهای اموزشی نیز هست و معمولا کودک بیش فعال کلاس را ترک میکند و دائم بی قراری میکند.

نکته قابل توجه مغز پر تنش و فعال کودکان بیش فعال است. در مغز این کودکان انتقال دهنده های عصبی با هورمونهای سروتونین ، دوپامین ، نور اپی نفرین زیاد سروکار دارد.

طبق تحقیقات صورت گرفته پسران سه برابر ذختران بیش فعالند و این یک مسئله ثابت شده است پس والدین پسران بیش فعال نباید فعالیت زیاد فرزند خود را به منزله ناتوانی خود در درک فرزندشان یا بی توجهی و بی احترامی فرزندانشان نسبت به خود تعبیر کنند.

 

درمان کود ک بیش فعال

 

 

بدلیل پیچیدگی روحیات کودکان در مان قطعی و ثابتی وجود ندارد اما والدین ویتوانند با رعایت برخی مسائل از وخیمتر شدن اوضاع جلوگیری کنند ، برای مثال هنگام صحبت کردن با کودک ارتباط چشمی خود را با او حفظ کنید ، خود را در جای او قرار دهید  ، به کودک آموزش دهید که حواس خود را بر روی شخص گوینده متمرکز کند ، درصورت درست انجام دادن وظایفی که به او محول شده او را مورد تشویق قرار دهید .شما میتوانید این کار را بصورت بازی انجام دهید با اصلاحاتی مانند "نگاهتو ازش برندار"یا "رادارتو روش ثابت کن"

نکته مهم بعدی رعایت رژیم غذایی میباشد ، استفاده از مواد غذایی کافئین دار برای کودکان بیش فعال انرژی آنها را چندین برابر میکند و این مسئله کنترل آنها را برای والدین و اطرافیان کودک بسیارسختتر میکند . تحقیقات بعمل آمده نشان میدهد استفاده از سبزیجات ذر رژ یم غذایی تاثیر مثبتی در رفتار کودکان بیش فعال دارد.

والدین کودکان بیش فعال همیشه نیاز به راهنمایی و آموزش دارند و باید از روانشناس کودک و نوجوان کمک بگیرند و یا به مرکز مشاوره کودکان مراجعه کنند و یا حتی در مواقع ضروری با مشاوره تلفنی تخصصی کودکان تماس بگیرند

مشاوران روگا...
ما را در سایت مشاوران روگا دنبال می کنید

برچسب : بیش فعالی,بیش فعالی در کودکان,بیش فعالی بزرگسالان,بیش فعالی چیست,بیش فعالی در بزرگسالان,بیش فعالی در کودکان چیست؟,بیش فعالی کودکان,بیش فعالی در نوزادان, نویسنده : مشاوران روگا moshaveranroga بازدید : 337 تاريخ : 23 مهر 1396 ساعت: 12:0

مدارس مهمترین مراکز آموزشی کودکان در جهان هستند

هرساله بسیاری از کودکان و نوجوانان در مدارس کودکان سراسر دنیا در حال آموزش و تحصیل هستند .  مدارس باید علاوه بر تحصیل کودکان و نوجوانان محیط هایی سرشار از آموزش های مناسب باشد . آموزش روش های مناسب زندگی ، آموزش نحوه برخورد با مسائل ، آموزش نحوه ایجاد ارتباط با دیگران ، آموزش چگونگی حل کردن مشکلات و ... از جمله مواردی هستند که کودکان و نوجوانان باید درمدارس یاد بگیرند.

در حال حاضر علاوه بر مدارس مهد های کودک نیز نقش بسیار تعیین کننده ای در آموزش و نحوه تربیت کودکان  دارند چرا که هر چه سن فرزند شما پایین تر باشد توانایی تاثیر پذیری و انعطاف پذیری در آنها بیشتر است. مهد های کودک باید آموزش های مناسب به کودکان بدهند . این آموزش ها باید علاوه بر تخصصی بودن و سازگاری با فرهنگ ایرانی ، باید متناسب با سن کودکان نیز باشد.

باید در مهد کودک ها مهارت ها را به کودکان یاد دهند. ولی نقش اصلی در تربیت فرزندان را خود والدین ایفا می کنند . هرچند در حال حاضر به دلیل مشغله های کاری والدین وقت کمتری را با کودکان خود سپری می کنند ولی تاثیر آنها بر رفتار فرزندشان بسیار بسیار بیشتر از مهد ها و مدارس است . کودکان والدینشان را نگاه می کنند و از آنها تقلید می کنند .

والدین باید در ابتدای امر خودشان یاد بگیرند که چگونه زندگی و رفتار کنند تا بتوانند الگو های مناسبی برای فرزندان خود باشند .

یکی از مواردی که به وفور مشاهده می شود ترک تحصیلی نوجوانان است . از جمله دلایل ترک تحصیلی دانش آموزان  مشکلات خانوادگی و مشکلات کاری نوجوانان نمی توانند ادامه تحصیل بدهند هر چند بسیار باهوش باشند.

ترس از مدرسه نیز می تواند یکی از عوامل ترک تحصیلی باشد هرچند این دلیل می تواند  ب راحتی با مراجعه به روانشناسان متخصص بهبود و درمان شود . خانواده ها نقش اساسی در تشویق یا دلسرد کردن فرزندشان در رفتن به مدرسه دارند.

برای داستن بیشتر در مورد این مسائل می توانید از طریق مشاوره تلفنی با مشاوران متخصص کودک و نوجوان در ارتباط باشد.

مشاوران روگا...
ما را در سایت مشاوران روگا دنبال می کنید

برچسب : افت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی,افت تحصیلی در دبیرستان,افت تحصیلی در دانشگاه,افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی,افت تحصیلی در دانش آموزان ابتدایی, نویسنده : مشاوران روگا moshaveranroga بازدید : 359 تاريخ : 20 مهر 1396 ساعت: 17:13

 

مشاوره و روانشناسی نوجوانان پسر

  • مساعل مهم روانشناسی پسران نوجوان چیست ؟
  • آیا تخصص روانشناسی نوجوانان پسر وجود دارد ؟
  • چرا نوجوانان مشاوره نمیکنند ؟

 مشاوره و روانشناسی نوجوانان پسر

پسر نوجوان

 

نکات مهم برای مشاوره و روانشناسی نوجوانان پسر

بسیار مهم است که والدین در زمان رشد کودکان و عبور آنها از مرحله کودکی به نوجوانی و مسیر بلوغ دقت داشته باشند و تمایزات ایجاد شده را ببینند و درک کنند ، اینکه پدر و مادر همیشه انتظار داشته باشن کودکشان با همان روحیات کودکی در مقابل آنها رفتار کند و واکنش نشان دهد تصور بسیار غلطی است و میتواند عامل بسیاری از مشکلات روانی و رفتاری نوجوان در آینده باشد .

در مورد نوجوانان پسر شاید این تمایزات و تفاوت ها بیشتر باشد چرا که با توجه به روحیات و نیاز های متفاوتی که در پسران نسبت به دختران رشد میکند معمولا نوجوانان پسر دجار چالش های جدی تری با پدر و مادر خود میشوند ، از این تمایزات میتوان به حس شدید تراستقلال طلبی پسران اشاره کرد .

 

نوجوانی دوران رشد و شکوفایی استعدادها و تصمیم‌گیری‌های بزرگ برای آینده است. بنابراین مسوولیت یک پدر یا مادر در قبال نوجوان‌اش آزاد گذاشتن او برای تجربه کردن و آشنایی با محیط و جامعه است. اما اینکه این آزادی باید تا چه حد باشد و مخصوصا در مورد نوجوانان پسر چه‌قدر باید محدودیت و سخت‌گیری در نظر بگیریم، جای بحث دارد. متاسفانه ما هیچ‌گونه هنجار خاصی در جامعه نداریم تا بتوانیم خانواده‌ها را به سمت آن سوق دهیم و بگوییم که مثلا اگر فرزندتان با دوستان‌اش رفت و آمد نکند یا سر ساعت خاصی منزل باشد، خوب است.


نه. ما در جامعه خانواده‌هایی داریم که به نوجوان‌شان اجازه خارج شدن از منزل به جز ساعات رفت و آمد به مدرسه را هم نمی‌دهند و در مقابل آنها خانواده‌هایی که اگر پسر نوجوان‌شان برای خوابیدن هم به منزل بیاید، برایشان رضایت‌بخش و کافی است. روی صحبت ما با خانواده‌های اهل افراط و تفریط نیست بلکه ما کسانی را مخاطب قرار می‌دهیم که می‌خواهند حد تعادل را در زندگی، تربیت فرزندان و روابط‌شان حفظ کنند.


این‌گونه خانواده‌ها برای اجتماعی شدن و بلوغ  نوجوانان خود باید به آنها اجازه دهند که در اردوهایی که توسط مدارس در خارج از شهر یا حتی داخل شهر برگزار می‌شود، تحت نظارت مسوولان مدرسه شرکت کنند یا اگر شناخت کافی نسبت به دوستان فرزند خود دارند به او اجازه دهند تا دعوت شام آنها را بپذیرد و در جشن تولدشان شرکت کند. اما فراموش نکنید که همه این کارها باید مطابق با قوانین خانه و خانواده و با نظارت شما والدین عزیز صورت گیرد. اگر شما برخی از دوستان فرزند نوجوان خود را نمی‌شناسید و احساس خطر مانع از آزاد گذاشتن او برای رفت و آمد با آنها می‌شود، بهتر است که منطق و صحبت کردن را پیش گیرید و از دعوا و جنجال بپرهیزید. پسربچه‌ها معمولا در سنین نوجوانی از حرف زور شنیدن بیزارند و اگر شما بخواهید بدون دلیل و با خشونت احساسات‌تان را به او بفهمانید، مطمئنا نتیجه عکس خواهید دید و با فرزندی که روز به روز بیشتر از خانواده فاصله می‌گیرد مواجه خواهید شد.


اگر دیدید که فرزندتان حرف منطقی شما را نمی‌پذیرد، می‌‌توانید یک میانبر زیرکانه بزنید! نوجوانان پسر، حرف‌شنوی زیادی از مربیان ورزشی، معلمان و مدیران خود دارند. بنابراین شما می‌توانید مشکل خود و فرزندتان را به مربی یا معلم او بگویید و از آنها بخواهید موضوع را به صورت کلی در بین همه بچه‌ها مطرح و توصیه‌های لازم را به آنها گوشزد کنند. از طرف دیگر شما باید فرزندتان را جوری پرورش دهید که هیچ‌گاه خود را با دیگران مقایسه نکند. این یک مشکل رایج در جامعه است که فرزندان مدام به والدین خود می‌گویند: «چه‌طور پدر و مادر فلان دوستم به او اجازه شرکت در مهمانی را می‌دهند و خطری او را تهدید نمی‌کند و شما به من اجازه نمی‌دهید؟» یا «چرا همه خطرها مرا تهدید می‌کند و هیچ‌کدام از دوستان دیگرم در معرض این خطرات نیستند؟»، اما اگر شما کودک تابع قوانین خانه خود پرورش دهید، مطمئن باشید که هرگز چنین مشکلاتی با او نخواهید داشت. یک نکته مهم دیگر هم اینکه معمولا پدران الگوی رفتاری مستقیم پسران خود هستند و باید خیلی مراقب رفتار و گفتار خود باشند. پدری که آرام صحبت می‌کند، باید توقع آرامش را از فرزندش داشته باشد. پدری که از همسر خود قدردانی می‌کند و به او احترام می‌گذارد، باید توقع قدردان مادر بودن و احترام گذاشتن به او از طرف فرزندش را داشته باشد.

 صدای رفتار همیشه بلندتر از صدای کلام‌ است و بیشتر و بهتر شنیده می‌شود و به عنوان آخرین حرف هم اینکه شما باید تحت نظارت خود شرایطی را فراهم کنید که پسرتان بعد از دوران دبستان در روابط و رفت و آمدهای خانوادگی با جنس مخالف هم‌سال‌اش باشد تا بهتر بتواند با روحیات و رفتار جنس مخالف‌ آشنا شود، باز هم تاکید می‌کنم که این روابط باید تحت کنترل مستقیم و دقیق شما باشد.

 

تفاوت های نوجوانان پسر و دختر

احساس ها و نیازها و جنس آنها در دختران و پسران بعضا تفاوت هایی دارد که این تفاوت ها در شدت و ضعف آنها نیز دیده میشود ، به طور مثال شاید بتوان تفاوت رفتاری نوجوانان پسر و دختر در ارزای نیاز به جلب توجه به وضوح دید ، نوجوانان پسر معمولا با قدرت نمایی و انجام فعالیت های با ریسک بالا به این نیاز پاسخ میدهند ولی نوجوانان دختر با آراستن و دیگر رفتار های متفاوت این نیاز را بروز میدهند که مشاوره و روانشناسی نوجوانان پسر میتواند رموز رفتاری آنها را بگشاید .

 

مشاوره و روانشناسی نوجوانان پسر

 

نوجوان پسر

 

 نوجوانی و پسرها

 
وقتی كه صحبت از نوجوان می شود بلا‌فاصله به یاد پسران می افتیم چون همیشه آزادی عمل و جنب و جوش بیشتر ی دارند و به همین علت و به علت توجه كمتر به جسم و روان خود، ممكن است در معرض عوامل آسیب زای محیطی قرار گیرند. این موضوع ما را موظف می‌كند كه توجه بیشتری به جنبه های مختلف سلا‌مت نوجوانان پسر داشته باشیم. در این نوشته به برخی از این جنبه ها اشاره می كنیم.


اجتماعی بودن پسرهای نوجوان: 

در بسیاری از كشورهای جهان، پسرها برخلاف دخترها به گونه‌ای تربیت شده‌اند كه گویی مستقل و آزادند. این طرز تربیت موجب شده كه پسرها توجه‌ای به سلامت جسمی خود نداشته باشند. در بسیاری از موارد، پسرها در مواجهه با مشكلات با كسی مشورت نمی‌كنند و حتی به مراكز مشاوره یا مراكز بهداشتی نیز مراجعه نمی‌كنند.


سلامت جنسی نوجوانان : 

در برخی از كشورها، روابط جنسی از سنین نوجوانی آغاز می‌شود. ناآگاهی نسبت به خطرهای احتمالی این گونه روابط، گاهی مشكلات فراوانی برای هر دو جنس به وجود می‌آورد. پسرها برخلاف دخترها درباره تغییرات بدنی خود و سلامت جنسی‌شان اهمیتی قایل نیستند و به همین دلیل بیماری‌ها و مشكلات جنسی در میان پسرها نسبت به دخترها رواج بیشتری دارد.


سلامت روانی نوجوانان :

 پسرها در سنین نوجوانی تقریبا به كسی اعتماد نمی‌كنند. وقتی با مساله حادی رو به رو می‌شوند به طور معمول با كسی در مورد آن صحبت نمی‌كنند و چون نمی‌توانند با آن كنار بیایند در اغلب موارد دست به خودكشی می‌زنند. آمار نشان داده است گرچه دخترهای نوجوان سه برابر پسرها تصمیم به خودكشی می‌گیرند ولی پسرها سه برابر دخترها موفق به اجرای آن می‌شوند.

بعضی از نتایج مشکلات روحی نوجوانان پسر

پرخاشگری میتواند یکی از مشکلات و نتایج آسیب های روحی و روانشناسی نوجوان باشد که البته اگر از طرف پدر و مادر به درستی کنترل نشده و با آن برخورد های صحیح علمی و روانشناسی نشود قطعا پتانسیل تشدید همه مشکلات را دارد .

شاید افسردگی در نوجوانان پسر برای شما زیاد قابل درک نباشد و بیشتر آنچه که انتظار دارید پرخاشگری و بیش فعالی باشد اما اینگونه نیست ، افسردگی همیشه علائم و نشانه های یکسانی ندارد و در نوجوانان پسر میتواند نشانه هایی داشته باشد که برای شما هرگز قابل تشخیص نباشد اما یک مشاور متخصص و روانشناس نوجوانان میتواند آنها را تشخیص دهد ، لذا همیشه به برداشت های خود از رفتار کودک و نوجوانتان اکتفا نکنید و رفتارهایتان را بر آن استوار نسازید و حتما از متخصصین و مشاوران نوجوان مشورت بگیرید.

 

سلامت جسمی: 

یكی از بزرگ‌ترین دلایل مرگ و میر در جنس مذكر، جراحات و بیماری‌های ناشی از خشونت فیزیكی است. در تمامی نقاط دنیا، دختران بیشتر در معرض خشونت‌های جنسی و پسرها در معرض خشونت‌های فیزیكی قرار دارند. نوجوانان پسری كه بیشتر وقت خود را خارج از منزل صرف می‌كنند یا جزو خانواده‌های بی‌بضاعت‌اند به‌طور معمول قربانی این نوع خشونت‌ها هستند و اغلب نیز دچار ناراحتی‌های روانی می‌شوند. تحقیقات متعددی نشان داده، پسرهایی كه در سن كودكی یا نوجوانی در معرض خشونت فیزیكی قرار می‌گیرند، در بزرگسالی دچار مشكلاتی در تكلم می‌شوند. بسیاری از همین نوجوانان موجب ظهور درگیری‌های داخل كشوری‌اند و به همین دلیل زندانی یا كشته می‌شوند.
به این علل و بسیاری عوامل دیگر ، ضروری به نظر می‌رسد تا به سلامت و پیشرفت نوجوانان پسر توجه بیشتری مبذول شود. توجه به این گروه نه تنها به معنی زیر سوال رفتن مساوات جنسی نیست بلكه فواید آتی آن نصیب تمامی اقشار و سنین از جمله نوجوانان، زنان، كودكان و مردان تمامی طبقات جامعه خواهد شد.

نوجوانان چگونه به مسائل می‌نگرند «تا زمانی که خودتان را به جای فرزندتان قرار ندهید و از دید او به مسائل نگاه نکنید، نمی‌توانید با او ارتباط برقرار کنید.»  شاید بهترین راهی که به شما کمک می‌کند تا با نحوه ی نگرش یک نوجوان آشنا شوید، این باشد که سعی کنید به دوران نوجوانی خود باز گردید و احساسات، امیدها و ایده‌هایی را که داشتید به یاد آورید. 
بسیاری از والدین به طور معمول این دوران از زندگی خود را فراموش می‌کنند و در برخورد با فرزندشان، از آن بهره نمی‌برند. مثال اغراق‌آمیزی که خواهید خواند، ممکن است به شما کمک کند تا بتوانید از دریچه ی چشم یک نوجوان به محیط نگاه کنید. 
تصور کنید که شما یکی از تیزهوش‌ترین جوانان جهان هستید؛ اطلاعات عمومی بسیار خوبی دارید و میزان هوش شما برابر با انیشتن و یا کمی ضعیف‌تر از اوست. افزون بر اینها، اطلاعات عمومی بسیار قوی شما موجب شده است تا برخوردی بسیار موثر و کارآمد با مشکلات داشته باشید. 
اکنون تصور کنید که شما از سوی دو نفر کودن که مسن‌تر از شما نیز هستند، استخدام شده‌اید. ضریب هوشی این افراد بسیار پایین‌تر از شما بوده و اطلاعات عمومی آنها بسیار محدود است اما همواره به شما دستور می‌دهند که چه کاری را انجام دهید و چه کاری را انجام ندهید. آنها همچنین به شما پند می‌دهند که چه چیزی مهم و چه چیزی بی‌اهمیت است. از شما می‌خواهند کارهایی راانجام دهید که دلیلی منطقی برای انجام آنها وجود ندارد، و درباره ی مسائلی با شما صحبت می‌کنند که با کار و فعالیت شما کاملاً بی‌ارتباط است.
آنها سعی می‌کنند درباره ی یک زندگانی سعادتمند شما را راهنمایی کنند در حالی که خودشان مفهوم نصایح مذکور را درک نکرده‌اند. با وجود آن‌که شما سعی می‌کنید به آنها بفهمانید گفته‌های آنها بسیار کلی و ذهنی است، آنها به کارشان ادامه می‌دهند و با دستور دادن و نصایح تحمیلی و تقاضا‌های بی‌ارتباط با کار شما، آزارتان می‌دهند. 
در چنین وضعیتی چه احساسی خواهید داشت؟
احتمالاً بسیار عصبانی خواهید شد زیرا افرادی که صلاحیت کمتری از شما دارند، به شما می‌گویند چکار کنید. اگر آنها کاری را از شما بخواهند، شاید خلاف آن عمل کنید و یا کاری را که خودتان درست تشخیص می‌دهید انجام دهید و به درخواست آنها توجهی نکنید. امکان دارد ارتباط خودتان را با آنها کم کنید و با دوستانی که درخور شما هستند و درک بهتری دارند رابطه برقرار کنید. اکنون ببینیم در مثال یاد شده، کدام شخصیت به جای نوجوان و کدام شخصیت به جای والدین قرار دارند. دوستان یک نوجوان معمولاً همان کسانی هستند که صلاحیت و هوشمندی آنها از سوی او مورد تأیید است.

برای این که پسرتان احساس نکند به خاطر جنسش هیچ محدودیتی ندارد، قوانین خانواده را بنویسید و به دیوار اتاقش بچسبانید و حتماً ساعات ورود و خروج را طبق مقررات خانواده درج کنید

 

شاید بتوان یکی از مهم‌ترین مسوولیت‌ها و وظایفی را که والدین در مقابل نوجوانان خود دارند وظیفه تربیتی آن‌ها به شمار آورد؛ وظیفه‌ای که اگر خوب و درست از عهده آن برآیند، نتیجه‌اش آینده‌ای درخشان و مطمئن برای فرزندان است.

 

کمک گرفتن از متخصصان

در برخورد با نوجوانان حتما از مشورت متخصصان و روانشناسان نوجوان استفاده کنید چرا که بسیاری از والدین دانش درستی نسبت به مشکلات و چالش های دوران نوجوانی ندارند و به تناسب دوران زندگی خود با آن برخورد میکنند به هر حال در هر زمان که احساس نیاز کردید به مراکز مشاوره و یا حتی مشاوره تلفنی مراجعه کنید تا راه درست و علمی را به جای روش های سنتی انتخاب کنید

 

منبع : مشاوره تخصصی نوجوانان مشاوران هیروو

مشاوران روگا...
ما را در سایت مشاوران روگا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مشاوران روگا moshaveranroga بازدید : 304 تاريخ : چهارشنبه 5 مهر 1396 ساعت: 18:35